پیوند قرنیه

چشم انسان از قسمت ها و لایه های مختلفی تشکیلی شده که در صورت آسیب رسیدن به هر لایه ممکه است بخش و یا حتی تمام بینایی از بی برود. قرنیه نیز یکی از لایه های قدامی چشم است که وظیفه انتقال نور به داخل چشم را بر عهده دارد و در صورتی که آسیبی به قرنیه وارد شود نور از خارج چشم به شبکیه منتقل نشده و در نتیجه شخص قادر به دیدن نخواهد بود. ضربه، ایجاد جراحت، عفونت و یا تخریب قرنیه در اثر سوختگی های شیمیائی از علل شایعی است که باعه کدورت قرنیه می شود.

پیوند قرنیه:

هنگامی که قرنیه چشم در اثر عللی که در بالا ذکر شد دچار کدورت و یا تخریب شد، عمل پیوند قرنیه میتواند در بهبود بینایی شخص مفید باشد.درکشور ما بانک چشم جمهوری اسلامی ایران مسئول تامین قرنیه برای انجام پیوند در مراکز درمانی است.برای تامین قرنیه جهت پیوند ابتدا بافت قرنیه از چشم انسان مرده که اهدا کننده تلقی می شود جدا و پس از انجام آزمایشات و حصول اطمینان از سلامت بافت جدا شده، جهت عمل پیوند به بیمارستان و یا مراکز درمانی ارسال می شود.

انواع پیوند قرنیه

1. پیوند FALK
در این روش بیمارانی که دارای کدورت های لایه قدامی قرنیه هستند چه به علت در گیری های عفونی،ضربه، بیماری های دزنراتید و دیستروفی قرنیه، با کمک دستگاه فمتوسکند لایه قدامی را تا ضخامت 200 میکرون برداشته و لایه بافتی یا کلاژن را پس از برش به اندازه کافی جایگزی می کنیم ای روش کاملا بدون بخیه انجام می شود

2. Lamellar Keratoplasty LK-2
در این روش که آسیب قرنیه لایه های میانی را گرفتار نموده است و تا عمق حدود 350 - 300 میکرون نفوذ کرده است انجام می شود و در ای روش نیز با استفاده از دستگاه فمتو سکند لایه معیوب را برداشته و با بافت انسانی جایگزی می کنیم ای روش حتما با بخیه های قرنیه انجام می پذیرد.

3. پیوند DALK

4. DEEP Anterior Lamellar Keratoplasty
در این روش تقریبا 80 - 90 % قرنیه گرفتار است و فقط 10 % باقیمانده سالم می باشد. که پس از برداشت لایه گرفتار به هر روش ) چه با فمتوسکند و چه روش جراحی دستی( بافت انسانی را جایگزی و قرنیه ما بهم بخیه می گردند.

5. پیوند DSEK
در این نوع پیوند فقط لایه خلفی قرنیه که حاوی سلولهای آندوتلیوم بوده و در اثر بیماری های ارثی و یا تروماهای ناشی از ضربه و یا جراحی داخل چشمی آسیب دیده است تعویض می گردد. در ای روش تقریبا عمده ضخامت قرنیه بیمار حفظ شده و فقط لایه خلفی تعویض می گردد. در ای روش دوتا بافت با تزریق هوا به هم اتصال پیدا می کند.

6. پیوند DMEK
این روش تقریبا مثل روش DSEk بوده منتهی لایه خلفی که از بافت انسانی جدا شده فقط دارای ضخامت 10-15 میکرون بوده و با تکنیک خاص جایگزی لایه دسمه و آندوتلیوم بیمار می شود. در ای روش بافت نازک خلفی با هوا به پشت قرنیه چسبانده می شود.

7. پیوند قرنیه کامل
در بیمارانی که لایه های خلفی و لایه های میانی و قدامی آسیب دیده اند و لازم است کلا تعویض گردد. در این روش بافت قرنیه کامل انسانی پس از برش با بخیه به قرنیه بیمار سوچور می گردد. شانس پس زدن این نوع پیوند از همه روش های ذکر شده بیشتر و نیاز به مراقبت خاص دارد.

دستورات قبل از عمل

• شب قبـل از عمـل استحمـام فـرمـاییــد.

• از استفــاده هــر گونــه عطر و لـوازم آرایـش در اطراف چشم لطفا خــودداری فـرمـاییـــد.

• از استفـاده لنـز نرم حـداقل 3 روز و لنـز سخت 3 هفته قبل از عمل خودداری فرمایید.

• لطفا داشتن هر گونـه حساسـیت دارویـی را به پزشک خود اعلام نمایید.

دستورات حین عمل

توجه داشته باشید که این اعمال دردناک نیستند و همکاری شما نقش بسیار مهمی در حصول نتیجه مناسب دارد. بنابراین آرامش خود را حفظ کنید و به دستورات پزشک در حین جراحی توجه کنید.

• در طول عمل به نور سبز چشمک زن نگاه و از حرکــت دادن چشم ها و سر خـودداری کنیــد.

• مدت زمان لیزر بسته به این که از چه نوع لیزری استفاده می شود، کمتر از 20 ثانیه است. بنابـرایـن در طــول مدتـی که صــدای لیــزر را می شنوید چشم را حرکــت ندهیــد.

• نگران پلک زدن خود در حین عمل نباشید زیرا پلک های شما توسط وسیله ای از یک دیگر باز می شوند که بهتر است برای پیشگیری از درد، موقع عمل از فشار دادن پلک ها و اخم کردن پرهیز کنید.

• دست ها را به محیط عمل نزدیک نکنید زیرا باعث آلودگی می شود.

دستورات بعد از عمل

• از مالیــدن چشــــم خــودداری فرماییـــد.

• به هنگام نور آفتاب از عینــک هـای آفتــابی استــفاده نمــایید.

• از آب زدن به چشـم در روز های اول بپرهیزید.

• از رفتن به استخـر تا یک ماه خـودداری نمـایید.

• در صورت داشتـن درد مختـصر از قرص مسکن استفاده فرمایید.

• رانندگی چند روز پس از عمـل با احتیـاط کامل بلا مانع است.

• از فشار آوردن به چشم خود در هفته های اول بپرهیزید.

در حال به روز رسانی ....

در حال به روز رسانی ....

بیماری قوز قرنیه فقط در موارد پیشرفته که قرنیه خیلی نازک و کدورت پیدا کرده است نیاز به پیوند قرنیه لایه ای و یا تمام ضخامت دارد و در بقیه موارد میتوان از روش های جراحی Crosslink یا گذاشت رینگ های داخل قرنیه استفاده کرده که نتایج موفقیت آمیز بالایی دارد.

در بعضی بیماران که دچار کدورت قرنیه بعلت بیماری های وراثتی می گردند می توان از پیوند لایهه ای یها تمام ضخامت استفاده می کنیم.

در بیمارانی که دارای درصد بیماری های قرنیه دارای عروق خونی باشند احتمال رد پیوند قرنیهه بالاسهت و در بیمارانی که تحت عمل جراحی تمام ضخامت قرار گیرند، در صد رد پیوند نسبت به پیوند ههای لایهه ای قدامی و با ضخامت نسبی عمیق بیشتر می باشد

خیر، افرادی که دچار شب کوری هستند دچار بیماری سلول های شبکیه می باشند و قرنیه شان کاملا شفاف است و نیاز به پیوند قرنیه ندارد.

به کلینیک بیناآفرین مراجعه نموده و برحسب نوع پیوند، محل عمل مشخص می گردد.

در صورت نبودن سوال مورد نظر میتوانید از طریق فرم زیر سوال خود را مطرح کنید

انتخاب مسیر …
CAPTCHA
لطفا صبر کنید
بالا